Thursday 23 August 2012

Ambition





What a boring title isn't it? But i bet you that a lot of things that we can chit chat about. Semasa aku busy memberus gigi pagi tadi, terus aku terpikir, cita-cita aku dulu sangat berbeza dengan apa yang aku jadi sekarang. 

back then when i was in primary school, teachers asked me what is my ambition, then without any hesitation i quickly answered 'saye nak jadi doktor!!!'... 

Dan kalau tidak salah, masa sekolah rendah dulu, ade borang tentang cita-cita. 3 jenis cita-cita yang perlu di isi. and guessed what? i filled all with 'Doctor'... hahaha.. 
EHHHHH!!!!

i still remember it because i felt awesome that time. Siapa je yang akan buat begitu (matilaa besar kaplaa!)? kennzz? Ada yang nak jadi saintis la, ada yang nak jadi tentera la (eh? kenape aku tak pilih yang ni?), ada yang nak jadi polis, bomba and all that cliche ambition(if u know what i mean~). 
Inspector A melaporkan!

Dah itu je cikgu ajar, polis askar bomba, polis doktor cikgu, semua di ruang lingkup yang sama. what a disorder kennzzz? someone have to change this! like NOW!... 

tapi semakin lama kita membesar semakin lain yang jadi, kita terdedah dengan pelbagai benda, jadi doktor haiwan la, nak jadi pakar hutan, tanah, arkeologist, pathologist, dan segala logi yang kita not used to heard before. araite? 

Dan masa membesar tu aku tetap nak jadi seorang doktor, tapi kan, cita-cita ni biarlah serasi dengan apa yang kita mampu (mampu ke tidakk!!), kalau kita lemah dalam pelajaran, macam mana nak capai cita2 tu kan? kelangit la uolss. . . 

Jadi nak dipendekkan cerita, aku punya result setelah melalui pelbagai peperiksaan yang memecahkan kapla, bolehlah nak jadi seorang doctor. Alhamdulillah. 

But the sad part is, there's to much obstacles and i drop my doctor-wannabe journey(nangesss ='( ). Itu aku cerita-merita nanti. upon request la(bajet padiaa, hengat artis?).

 Masa tu ada la jugak dapat tawaran ke luar negara, nak jadi biologist uolss. Tapi i know, i know i can't do it that time, family first katenyerr masa tu. So i stay and i choose a course that already change my life! 
menyusukan anak jap.. 

Baik dari segi ilmu yang ada, pandangan dan cara pemikiran, semua berubah, but still kos yang berkaitan dengan sains la. hehehe. But its awesome la and damn-hard ofcourse. 

Kuliahnya sangat memboringkan and i slept all the way. teheee. yup! masuk kelas, if things get boring, i sleep la. that's my style. Bagi aku kalau kau dah mengantuk, tak perlu terhangguk-hangguk tahan mengantuk, menganggu tumpuan orang lain dengan 'zikir' kau tu. 

just lay down ur head and sleep(tadaaa~). This is university, not a school anymore. But only applicable if the lecture jenis yang 'lantak-kau' well said. . Ok, berbalik kepada cita-cita . Cuba baca quote ini :-

"Intelligence without ambition is a bird without wings." -Salvador Dali 

Kepandaian tanpa cita-cita macam burung tak berkepak. Jika hidup tanpa cita-cita maknanya kita ni bagaikan orang mabuk terhuyung-hayang, tidak tentu arah. boleh mati, boleh terduduk, boleh terlanggar, boleh tersepak, and macam2 uncertainty la senang cakap. 


We must and we should know what we wanna be, kita perlu berazam. dengan azam itulah kita akan capai cita2 kita (veranganzz Dr fadhilah kamsah!). So, kalau takde cita2, meaning that you don't have to live ur life la. tiada hala tuju, tiada azam, no nothing! (tudiahh motivator x veringatt!!). 

In the nutshell (what a cliche. . =.=), kita perlu berdoa kepada tuhan agar di murahkan rezeki,yelah ada yang lagi selangkah nak capai cita2 dorang but then the fail at the final step, itu yang kita panggil tiada rezeki, kita perlu berdoa, mintak macam2, semua takdir telah pun tertulis kita akan jadi siapa di masa hadapan. 

Yang penting, apa pun yang kita citakan kita perlu berazam untuk kecapinya, dan bila kita jatuh, azam kita lah yang membantu kita berdiri semula, dengan pertolongan tuhan, insyaAllah semuanya akan menjadi. Amin. (wow, feeling2 pak lebai!!)

Leullllzz!!!
Kita sendiri yang menentukan kita akan jadi apa.
U rule yourself! 

2 comments:

  1. Dr of Veterinary Medicine.
    tahniah asib! cita2 aku yang tak kesampaian dulu.

    ReplyDelete

Terima kasih daun keladi,
Sama2 datang lagi....

Tak meriahhhhhhzz pantun!